#freegereb - kettősmérce

               
Te figyu?! Én épp egy életet hozok létre, légy oly kedves megengedni, hogy hadd csináljam úgy, ahogyan szeretném és ahogyan a testem tudja...



                                  


Szóval, próbálom az érzéseimet mondatokba foglalni, de eléggé dühös vagyok...ezért nézzétek el, ha kicsit csapongok. 

Először is, nem értem azt, hogy Magyarországon MIÉRT támadják ennyien az otthonszülést? Más országokban (Hollandia, Ausztria) direkt mondják az orvosok első babánál, hogy otthon, vagy születésházban legyen a szülés. 
Miért gondolják az emberek azt, hogy csak egy szőrös hónaljú, hippi akar otthon szülni, a sarokkád miatt? 
Miért mondják azt, hogy aki az otthonszülést választja az felelőtlen, és kockáztatja a babája életét?
Valószínűleg nem nézték meg egyetlen egy kórháznak sem a statisztikáját, és egyetlen bábaház statisztikája sem került  a kezükbe. Sőt, valószínűsítem, hogy azt sem tudják, hogy vannak bábaházak...

Azért, mert félmondatokból, félszavakból,hallomások alapján ítélnek. Ezzel csak annyi a baj, hogy ne ítéljünk már el embereket úgy, hogy fogalmuk sincsen a dolgokról...

Tisztázzuk. Én nem vagyok a kórházi szülés ellen. Mindenki ott szüljön, ahol szeretne, csak legyen megfelelően tájékoztatva a lehetőségeiről. 

És akkor elmondom, hogy miért választottam azt, hogy háborítatlanul, egyedül, minden fajta segítség és mesterséges anyagok nélkül hozom világra a kisbabám, úgymond intézményen kívül szaksegítséggel. A spirituális részét tegyük félre...nem akarok még nagyobb felületet adni a támadásra. 


                                      
Első indok: (ami igazából egy elég összetett indok): 
Nem akartam ismeretlen embereknek megfelelni, az ő órájuk szerint működni. 
Ha már én szülök, én élem át azt a fájdalmat, akkor kérlek, légyszi, hadd csináljam már a testem ütemében. Hadd bízzak a női test erejében. A hormonjaimban. És hadd ne kelljen azt mondogatnom a méhemnek, hogy légyszi siess már, mert időre dolgozunk, mert a doktor úr csak délután 6-ig dolgozik. (mert ugyebár ezt a méhem megértené...)

Második indok:
Nem szeretnék felfeküdni egy ágyba, ami kényelmetlen és baromira nem esik jól. Hadd szüljek abban a pózban, amit a testem akar. Én valahogy az elejétől idegenkedtem a fekve szüléstől, tudtam, hogy vagy vízben, vagy négykézláb fejezzük be a szülést. És ezért nem kellett harcolnom, mert a bábák akár azt is hagyták volna, hogy fejenállva szüljek...

Harmadik indok:
Egy 14 órás vajúdás alatt, nehogy valaki azt merje mondani, hogy nem ihatok, vagy ehetek. Főleg úgy, hogy abban a pár órában elég aktív izommunkát végzek. (Más kérdés, hogy én nem ettem, csak szőlőcukrot, de ezt előre nem tudtam)

Negyedik indok:
Ne vágjatok rutinból szét. Köszi!

Ötödik indok:
Aranyóra, vagyis az első órák, a bőrkontaktus az anya-gyerek-apa kapcsolat, a kötődés megalapozója. Ha már megszültem, és bennem növekedett a kisbabám, akkor kérlek adjatok egy órát...

Hatodik indok:
Ne vigyétek el a gyerekem. Ne kapjon sokkot születése első óráiban, azért, mert a rutinszerű vizsgálatokat meg kell csinálni. Beszéljetek hozzá, köszöntsétek itt a földön az újszülötteket, kérlek!

Hetedik indok:
Bocsi, de a babámmal szeretnék aludni az első éjszakától kezdve. Ne vigyétek el, hogy tudjak pihenni, mert én csak vele tudok együtt pihenni. Ne adjatok neki tápszert, vizet, teát, cukrosvizet, mert a tej a mellemben pont azért képződik, hogy maximálisan kiszolgálja a kisbabámat. 

Nyolcadik indok: 
Ne kelljen másik nőkkel, babákkal együtt aludnom, egy kórteremben, mintha beteg lennék. 

Kilencedik indok:
Van saját mosdóm, hadd használjam úgy és akkor, amikor én szeretném. 

Tizedik indok:
Otthon szeretnék szülni. 

                                

#freegereb

És akkor térjünk rá Geréb Ágira, aki miatt most, Magyarországon megszülhettem a kisfiam. Aki miatt nem volt stresszes a szülésem és az utána való időszak sem. Aki miatt ÉN szülhettem, és nem a mesterséges hormonok...

És most idézném Gáborjáni Réka írását a facebookról, ami mindent elmond azoknak, akik nem értik, hogy nők ezrei hogyan csatakozhatnak egy mozgalomhoz, ami ki szeretné szabadítani Ágit. Olyan nők, akik börtönbe mennének Ági helyett...

Gáborjáni Réka:

Nagyon sokan nem értitek, hogy miért érezzük azt, hogy a jog az igazsággal szembe megy Dr Geréb Ágnes 40 évnyi tapasztalattal rendelkező szülészorvosnő és bába ítélete esetében. A teljesség igénye nélkül, de mit is jelent az, amikor kettős mércéről beszélünk.
1) Nem egyszerűen arról van szó, hogy "menjenek a kórházi orvosok is börtönbe" (vagy "ha ők nem mennek, akkor Ági se menjen"). Ilyenről egyetlen, a témában felelősségteljesen fogalmazó nem beszél. Hanem arról, hogy nincs rendezve az, hogy egy szakmai esetet pontosan milyen felügyelői szervnek kell elbírálnia: szakmai fórumon, vagy büntetőjogi fórumon. Amiatt nem hallunk a sajnos nagyon magas számú (nem lehet nem túl magas ez a szám) kórházon belüli csecsemőhalálozásról, mert ezeket az eseteket kórházon belüli szakmai bizottságok bírálják el. (Bár egyre magasabb a polgári, de nem büntetőjogi, vagyis kriminalizált perek száma.) Miért nem ez történt Dr Geréb Ágnes esetében? Ezt értjük az alatt, hogy eltusolás, vagy hogy kettős mérce van itt érvényben - aminek ő áldozata lett anélkül, hogy a nagyközönség vagy akár a bíróság valójában tudná, pontosan mi történt.
2) Ez az oka annak is, hogy (szakmai elbírálás helyett) egy elképesztően hosszú perben az évek során több bíró többféleképpen döntött. Mert a bíróság nem ért az orvosláshoz. Emiatt szakértői véleményekre hagyatkozik. A mostani esetben az történt, hogy a bíró figyelmen kívül hagyta a vélemények egyik, független felét. Tehát bizonyos szempontból előre ítélt, előítéletesen döntött. Miért nem lehet elérni végre, hogy minden szakvélemény, statisztika egyforma súllyal essen latba?
3) Ha már statisztika legalább itt álljon tisztán: a KSH adatai szerint “Magyarországon 2010-ben (…) ezer élveszülöttre [többféle halálozási okot és a születést követő első évet is beleszámítva] 5,3 csecsemőhalálozás jutott” (link alább). Dr Geréb Ágnes statisztikája 3500 otthonszülésből két haláleset, azaz ezer élveszülöttre 0,6 csecsemőhalálozás. Tehát a várandósgondozási szakot is beleszámítva is lényegesen kevesebb babát veszített el az a kórházi átlagnál.
Miért? Tény persze, hogy otthonszülni nagyon szigorú szabályok és előfeltételek szerint lehet csak. Ezek közül a legfontosabb a teljesen problémamentes várandósság és a betöltött 37. hét. Ez már önmagában megsegíti a jó szülési statisztikákat.
De nem ez a fő ok!
Fontos érteni, hogy a bábai modell és a szülészorvosi modell két külön, bár egymást metsző tudás-, és szakértelmi halmaz. Van amikor az egyikre, van, amikor a másikra van szükség. Dr Geréb Ágnes esetében az a különleges, hogy ő 40 évnyi szülészorvosi tapasztalattal a háta mögött nemcsak bába. Ő egy személyben testesíti meg a két tudáshalmazt. Emiatt rendelkezik ilyen fantasztikusan jó statisztikákkal. Nem, hogy csecsemő gyilkos lenne, hanem tanítania kellene az orvosoknak a tapasztalatait, hogy (helyszíntől függetlenül) még jobb eredmények lehessenek a jövőben!
4) Ági eddig hosszú hónapokat töltött már előzetes letartóztatásban (durván megalázó körülmények közt, amit most itt nem részletezek), utána pedig 4 évet szigorú háziőrizetben. Ezeket NEM számítják bele a 2 ("jó magaviselet esetén" másfél) évbe, amit most letöltendőként szabott ki az ítélet. Ha nem is jogi alapon, de méltányossági szempontok alapján ez is felvethető.


És még néhány link, a teljesség igénye nélkül:

https://wmn.hu/ugy/48047-egy-orszag-szabadsaga-lemerheto-a-szules-szabadsagan---ket-ev-bortonre-iteltek-gereb-agnest

https://www.youtube.com/watch?v=2j96cz5zBg8

https://www.youtube.com/watch?v=ptDM3PoPKfo

https://www.youtube.com/watch?v=lHR1e9OhqEs

http://www.otthonszules.hu/utolso-szo-jogan-2017-aprilis-20/

Dóri










Megjegyzések

Népszerű bejegyzések